úterý 12. května 2009

Lanka

Do popisu chybí kapitola špagátků.
Je to trochu mimo pořadí a každému dojde, že bez natahaných lanek nemohla loď na vodu ale nějak se nesešel čas, klid a chuť na práci.
Takže špagátky. Ve stavebnici je deset metrů solidního lanka o průměru 1mm. Plachtové servo sedí šikmo uprostřed lodi a pohání nekonečnou smyčku s dvěma kladkami vpředu a jednou vzadu.

Vzadu se trochu liším od návodu, kladku jsem dal až na zadní desku nevyužitého prostoru pro pomocný motor. Získal jsem tak místo nad kormidelním servem. Jinak je kladka přímo nad ním a komplikuje to přístup.


Lanka plachet se připojují pomocí odříznutých ramínek kormidla. Výhoda je v tom, že se dají pohodlně posouvat po smyčce a tak seřizovat. K tomuto seřízení je už nutné rádio s možností programování výchylek. Loď vyžaduje 30cm chod smyčky Pokud tohoto docílíte, můžete navázat lanka. Lanka prochází "ohrádkami" okolo stěžňů což velmi ztěžuje zatečení vody podél lanek do lodi. Jenom zadní, pro hlavní plachtu, má výstup v rovině paluby a pak delší trubičkou do trupu. Ale i tam mi při zkušebních jízdách voda nezatekla.

Poslední důležitost, kterou nemám na obrázku, jsou kryty, které zabrání zamotání lanek do střev lodi. Lanka se snadno povolí a pak by bylo zle. Ve stavebnici je kus průhledného plastu, který se má zavěsit na šroubky zhruba v poloviční výšce pod prostřední nástavbou. Oddělí tak plachetní servo od lanek k plachtám. Tady je třeba také přemýšlet nad snadnou demontáží tohoto krytu. Stavebnice neřeší obdobný kryt nad kormidelním servem. Je to tam menší, není moc k čemu přidělat ale cosi jsem tam vymyslel. Bez těch krytů bych na vodu nešel.

Nutno připočítat několik málo dílů: 1069+10=1079

Žádné komentáře:

Okomentovat