čtvrtek 24. září 2009

Osvětlení plachetnice

Tak toto je hodně kontroverzní téma. Zkušení modeláři mi tvrdili, že modely plachetnic se nenasvěcují neb modely plachetnic v noci nejezdí. Nejezdí proto, že to zatím asi nikoho nenapadlo a proto, že večer dost často nefouká. Prostě, dělat světla na plachetnici je blbina a zbytečnost. Samozřejmě uznávám, že měli pravdu ale možná právě proto to na mě působilo jako červený hadr.

Začal jsem pozičními světly, která jsou součástí stavebnice. Jen je má málokterý Atlantis zprovozněné. Jde o zelené, červené, přední na stěžni a zadní na konci zadní nástavby. Všechno to jsou 6V žárovičky. Je jen nutné vyřešit průchod kablíků přes kryty bez ztráty vodotěsnosti.



Na průchodky jsem vzal extra dlouhé piny s dvěma plasty. Z nich se dá jeden plast stáhnout, nasadit na svrtané dírky a zase tam plast vrátit. Zbytek řeší vteřiňák. Na obou stranách zbude akorát na jednoduché konektory z obou stran. Kdyby vám jich na obrázcích zdálo moc tak je to tím, že na lodi je okolo dvaceti světel na deseti ovládaných okruzích. Pojal jsem to velkoryse. Pod palubou je slušná elektrárna. Na vše jsem napájel jednoduché "dvojpinové" konektory. Je jich tam zhruba 32 kusů!



Nejprve jsem osvětlil kabiny. Prostřední velká na dvě diody a zadní na jednu velkou, upravenou, svrtanou tak, aby svítila do stran. To byly dva okruhy, každá kabina zvlášť neboť nikdo nezapne všechna světla na lodi najednou, že.

Na třech na obrázcích výše je i vidět další část - osvětlení plachet. Jak jsem se dozvěděl od znalců, plachetnice mívají plachty nasvícené, aby kapitán viděl, co se s nimi děje. Nesmí svítit moc, to by zase kapitán neviděl nic okolo. Já jsem to řešil celkem 13ti diodami na sedmi okruzích.
Samotným oříškem bylo, jak diody schovat. Nakonec jsem koupil vysoce svítivé o průměru pouhých 1,8mm. Jedna je na zádi těsně před koncovým světlem. Kdyby nebyla při focení nasvícena bleskem, tak není skoro vůbec vidět. Musíte si loď opravdu prohlížet, aby jste si ji všimli. O to samé jsem se snažil u ostatních dvanácti ale tam je výsledek horší. Nápadné sice nejsou - jedna je třeba na třetím obrázku, na přídi na úrovni navijáku, ale neschoval jsem je tak jak bych si představoval.
Problém byl v technice, jak svrtat palubu na 1,8mm a těsně pod plaňkou odvrtat ABS plast paluby alespoň na 4mm průměru pro tělo diody. Zespodu to samozřejmě vrtat nešlo. Nakonec jsem na 1,5mm zbrousil tvrdý vrut do dřeva, zbrousil vnitřní stranu hlavy šroubu, prostrčil dírkou, chytil do vrtačky a podle zrcátka ubrušoval, spíše utavoval plast zespodu. No, co jmen jsem si dal, to by jste nevěřili, ale vytrval jsem. Nakonec jsem LEDky chytil vteřiňákem, loď přivázal ke stropu kýlem vzhůru. Pak už jen nekonečné nanášení epoxidu otvory v palubě za pomocí zrcátka, zahnutého drátu a neskutečné trpělivosti. Takto jsem diody laparoskopicky zalil. Pokud se to dělá na nástavbě nebo na plaňce před položením, je to pohoda a dá se LEDka opravdu pěkně zamaskovat. Svůj způsob už opakovat nebudu.


Nakonec jsem ještě na druhý stěžeň, ten vyšší, dal světlo, co se používá při kotvení. Někde se musím zeptat, jak se mu správně říká. Přišla tam LEDka s 80° úhlem svícení. Běžné svítí do 30°. No, do přídě extra vypínač a dolů plastovou krabku na 4 baterie. Při předpokladu, že budu svítit sotva jednou ročně tam prostě vrazím čtveřici baterek z foťáku. Na to je bateriového packu škoda.


No, a teď ta třešinka na závěr. Na obrázku je tišťáček umně šprajcnutý špejlí za gumičky. Na něm je od ATMEL čip řady ATmega a nad ním dva TTL klopáky pro oddělení. Ty přeci jenom vydrží hodně ale nutně tam být nemusí. Pak je tam prostor pro 100Ohmové odpory ale je tam jen jeden, ostatní jsou u LED. To nad tím už jsou jen konektory. Zde už tomu přestávám rozumět a tak jsem zadal zakázku svému synovi. Ten jednak vyrobil tišťák, vybral správný čip a do té ATmegy naprogramoval chování světel.
Po zapnutí napájení se rozsvítí poziční světla a LEDka na vrcholu stěžně. Ta u normálních lodí svítí, nesmí blikat protože od blikání jsou bóje. JENŽE, usnesl jsem se, že námořní pravidla pro Jinolický rybník neplatí a toto světlo jsme nechali blikat krátkými intenzivními záblesky v intervalu 2 vteřin. Prostě stroboskop jaký bývá na novějších telekomunikačních věžích. Nemusíte mi opakovat, že to není podle pravidel ale mě se to tak líbí. :-)
Na pokyn přes jeden kanál se rozsvítí zářivky v kabinách. Ano, zářivky. Prostě se ty ledky charakteristicky rozblikají, nejprve přední kabina pak zadní. Zrovna tak se vypínají po sobě s malým zpožděním.
Na pokyn z druhého kanálu se rozsvítí osvětlení plachet a to po jedné vteřině pár světel. Tedy 7 vteřin. Zhasíná to taky popořadě ale rychleji. Ten čip prostě stačí naprogramovat, lahůdka!

Celkově je to šaškárna ale efektní. Plachty jsou osvětleny mrtvolně bílým světlem, ne moc, poziční světla jsou pěkně vidět. Kabiny taky svítí tlumeně a nad vším stroboskop. Trochy mlhy a je z toho Bludný Holanďan.

Na právě proběhlém zamykání vody v Jinolicích jsem se rozhodl vyzkoušet, co tomu řeknou ostatní. Samozřejmě nefoukalo ale s tím jsme počítali. Můj synátor jezdí s poměrně velkou a těžkou hasičskou lodí ve které jsou dva motory a 12V baterie. Dost výkonu pro tahač. Na jednoduchou spojku, gumičku a 60cm špagát jsme připojili Atlantise. Hasič umí taky pěkně svítit, má tam i tři trojbarevné LEDky, které (překvapivě) díky čipu řady ATmega stroboskopicky blikají červeně a modře. (kde jsou ty časy, kdy jsme blikání bastlili s 555). S tímto tahačem mě začal vláčet po rybníce a mezi brankami F-kové trati. Tím jsme zavedli další kategorii "nesourodé soulodí" kdy já jsem se snažil kormidlem dohonit to co mladej vyváděl. On zase musel s rozmyslem brzdit protože jsem těžší a nemám zpětný chod. Dojížděl pomalu a musel mi uhýbat abych na něj nenajel. Projeli jsme i několik branek ale museli jsme správně oba, jinak by jsme na nich zůstali viset. I z větší dálky to vypadalo efektně, prudké obraty byly taky zajímavé, alespoň já jsem si to pěkně užil. Po víc jak čtvrthodině jsme toho nechali a v hasičský lodi baterka pomalu končila. Ani se jí nedivím.

Celkem s obavami jsem čekal, co na tu blbinu řeknou zkušení bardi modelářský. Nikdo mě však do háje neposlal a dokonce se zdálo, že jako zpestření a netradiční akce se to líbilo. Se synem jsme si ověřili použitelnost levných mikroprocesorů na řízení osvětlení lodi. Současně jsme doma vyzkoušeli řízení dvou serv jedním kanálem podle předem připraveného programu, křivky chcete-li. Třeba pro manipulaci s genuou a podobně. Všechno by se mohlo jednou hodit.

A hlavně, dobře jsme se bavili, co si přát víc.

Žádné komentáře:

Okomentovat