sobota 18. dubna 2009

Plachty

Tak, a teď nejhezčí a největší pokrok za celou stavbu.
Plachty byly připravené neboť jde o stavebnici. Zadarmo to ale nebylo. První s čím jsem se trápil byly švy. Dle návodu Robbe doporučuje švy naznačit měkkou tužkou nebo slabým černým fixem. Nevýhoda připravených plachet byla také v tom, že nebyl kousíček na vyzkoušení. Kolega má plachty podstatně slabší, tenčí materiál. Švy maloval bílou barvou a vzhledem k průhlednosti plachet to vypadá velice dobře. Na mých silnějších by ta bílá neměla smysl. Chvíli jsem poletoval po papírnictvích až jsem narazil na tenký hnědý permanent. Není to sice přesně ono ale na rozdíl od černého ta hnědá z plachet tolik neřve.
Dalším bodem bylo doporučené zpevnění rohů plachet. Kdyby si výrobce odpustil přišívání kousků do rohů, mohly by být menší. Bohužel tam jsou našité rožky tak velké a tak ošklivě, že se s tím už nedá nic dělat. Dle návodu jsem tedy přelepil švy.
Poslední, co se dá na plachtách zkazit je uvazovací nýtek. A tady POZOR! Nýtek se rozklepne přes dvě široké mosazné podložky. Pokud to uděláte přesně podle návodu, budete se moc divit. Tunýlky u kosatek neprotáhnete. lanka s očky. První jsem tam procpal jen tak tak a pak jsem pro jistotu nejdříve protáhnul a pak nýtoval. Hlavně na horním konci plachy je málo místa a tam by jste pak očko stěží protáhli.

Následuje krátké pokochání a plachty můžou na stěžně. Důležité je uchycení vzpěry - gafle. O tomto kusu dřeva se stále vedou spory. Pokud je to uchyceno jen v plachtě, je to vzpěra, pokud je to pevně chyceno ke stěžni, je to gafle. To rozhoduje o tom, zda je loď v kategorii NSS-A jako loď s bermudským oplachtěním nebo zda jde o gaflové oplachtění NSS-B.
V případě Atlantisu je konec tohoto ráhna sice uchycen v plachtě ale tak těsně a pevně u stěžně, že se chová jako gafle. Zatím nebyla ukončena diskuze, kam vlastně Atlantis patří. Ani jedna kategorie ho k sobě nechce přijmout. Můj by měl podle těchto pravidel patřit do NSS-A. A mě osobně? Mě je to fuk.

Plachty jsou dole chyceny šroubkem k ráhnu, k posuvnému jezdci umožňujícím trimování. Jinak vyvázány špagátkem. Zatím nemám v chodu rádio a tím pádem ani natahaná ovládací lanka.

Spočítal jsem kusy a přibylo dost. K 682 kusům dalších 121, celkem 803 kusů.

Žádné komentáře:

Okomentovat